İnternet ve mobil uygulamalar üzerinden ikinci el ürün satışının yaygınlaşmasıyla bu satışlardan kaynaklanan uyuşmazlıkların giderek arttığı günümüzde, alıcı veya satıcı tarafın hukuki olarak haklarını ararken başarılı olabilmesi için ikinci el alım ve satımlarda dikkat edilmesi gerekenler nelerdir sorusuna bu yazıda kısaca cevap vermeye çalışacağım.

İkinci el ürünlerde tüketici hakları başlıklı yazım oldukça ilgi gördü ve site ziyaretçilerinden çok sayıda mesaj almama sebep oldu. Bu mesajların çoğunda ikinci el bir ürünü internet üzerinden, “sahibinden.com”, “gittigidiyor”, “letgo” gibi platformlardaki satıcılardan satın alan kişilerin aldıkları ürünlerle ilgili yaşadıkları sorunlar bana danışılıyor. Bu danışanların ne yazık ki hemen hepsi haklı olduklarını kanıtlamak için gerekli delillerden yoksun durumda oluyorlar ve kendilerine yardımcı olmam bu sebeple çoğu zaman mümkün olmuyor. Testi kırılmadan önce önlem almak gerektiğinden internetten ikinci el ürün alışverişi yapacak alıcı ve satıcılara yönelik olarak bu yazımda bazı genel tavsiyelerde bulunmak istiyorum.

İkinci el bir ürünü satın alırken ve satarken aşağıda saydığım hususlara dikkat etmeniz, ileride hakkınızı aramanız gerektiğinde mağdur olmamanız için büyük önem taşıyor:
•Ürünün internette bir ilanı varsa bu ilanı kaydediniz.
•Satıcı ve alıcı arasındaki bütün iletişimin yazılı olarak, e-posta veya iletişim uygulamaları üzerinden yapılmasını veya sözlü olarak konuşulan hususların yazılı olarak da teyit edilmesini sağlayınız ve bu yazışmaları muhafaza ediniz. Alıcıysanız ürünle ilgili bütün sorularınızı bu yazışmalarda açık ve net olarak sorunuz ve satıcıysanız açık ve net cevaplar veriniz.
•Satışla ilgili olarak alıcı ve satıcı arasında mutlaka kısa ve basit de olsa bir alım satım sözleşmesi düzenleyiniz ve karşılıklı olarak bu sözleşmeyi ad ve soyadınızı el yazınızla yazarak imzalayınız. Bu sözleşmeyi iki kopya olarak düzenleyiniz. Alıcı ve satıcıda birer kopya kalmalı. Sözleşmeyi iyi saklayınız.
•Sözleşmeyi imzalarken her iki taraf da birbirine kimliğini göstermeli, fotoğraf, kimlik no ve ad ve soyadın doğru olduğunu kontrol etmelidir.
•Bu sözleşmede şu hususlara mutlaka yer veriniz: ◦Alıcının adı ve soyadı, kimlik numarası, telefonu, e-posta ve posta adresi
◦Satıcının adı ve soyadı, kimlik numarası, telefonu, e-posta ve posta adresi
◦Satılan ürünün markası, modeli, alım satım esnasındaki durumu, satıcının vaadettiği özellikleri
◦Teslim yeri ve tarihi
◦Satış bedeli ve bu bedelin satıcı tarafından ne yolla alındığı, elden alındı ise elden alınmış olduğu, banka kanalıyla ödendiyse banka kanalıyla ödenmiş olduğu hususları
◦Satıcı ürünle ilgili bir taahhüt veya garanti veriyorsa bunun içeriği ve süresi
◦Alıcının teslim sırasında ürünü inceleyerek, çalışır durumda olduğunu görerek teslim aldığı hususu
◦Ürünle ilgili hangi belgelerin teslim sırasında satıcı tarafından alıcıya teslim edildiği, örneğin faturası, servis tutanakları, kullanma kılavuzu vs.

•Alıcıysanız ürünün satış bedelini ödemeden ve ürünü teslim almadan önce mutlaka ürünü inceleyiniz, kontrol ediniz, çalışır durumda olup olmadığına bakınız. Kontrol etmeden ürünün satış bedelini ödemeyiniz, ürünü teslim almayınız.
•Alıcıysanız ve ürün size kargo yoluyla teslim ediliyor ise, ürün kutusu, ambalajı zarar görmüş ise ürünü teslim almayınız. Bu hususta alışveriş yaptığınız sitenin/şirketin kurallarını, satıcının bu konudaki şartlarını, üreticinin şartlarını önceden öğreniniz ve buna göre işlem yapınız.
•Ülkemizde kimi elektronik cihazların garanti kapsamı dışında kalmaması için bu ürünlerin kutusunun yetkili servis tarafından açılmasının gerekebileceğine dikkat ediniz.