Aydınlanma Nedir?

2
EXE RANK

FİREMAN ;

Fexe Kullanıcısı
Puanları 0
Çözümler 0
Katılım
5 Ocak 2010
Mesajlar
2,559
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
35
FİREMAN ;
ydınlanma Nedir?

Aydınlanma nedir? Aydınlatmak 1784 yılında yazılmış olan "Aydınlanma Nedir?" başlıklı ünlü iki yazı güncelliğini hâlâ koruyor. Biri Moses Mendelssohn'a ait
virgulll.gif
diğeri Immanuel Kant'a. Her iki yazının da ortak paydası
virgulll.gif
insanın diğer insanlarla ve toplumla/kamuyla olan ilişkisine yönelik olması ve her bireyin toplum üzerinden
virgulll.gif
toplumsal/kamusal ilişkiler üzerinden kendini anlamasının yolunu göstermeye çalışmasıdır


Yaklaşık iki yüz elli yıldır düşünürler
virgulll.gif
filozoflar
virgulll.gif
"aydınlar"
virgulll.gif
"Aydınlanma"nın ne olduğunu anlamaya çalışıyorlar. 1784 yılında yazılmış olan "Aydınlanma Nedir?" başlıklı ünlü iki yazı ise güncelliğini hâlâ koruyor. Üstelik yazılardan daha sonra yazılanı
virgulll.gif
Kant'a ait olanı (1)
virgulll.gif
çok büyük bir ün kazanmış durumda. Adı çokça anılmayan ya da Kant'ın yazısı kadar ünlü olmayan öteki yazı ise Moses Mendelssohn'a ait (2). Her iki yazının da ortak paydası
virgulll.gif
insanın diğer insanlarla ve toplumla/kamuyla olan ilişkisine yönelik olması ve her bireyin toplum üzerinden
virgulll.gif
toplumsal/kamusal ilişkiler üzerinden kendini anlamasının yolunu göstermeye çalışmasıdır.

Mendelssohn: Aydınlanma ve kültürün aynı adımlarla yol alması
Mendelssohn'un yazısında aydınlanma
virgulll.gif
kültür ve eğitim kavramlarıyla birlikte anılmaktadır. Eğitim dikkate alındığında
virgulll.gif
eğitim; dil aracılığıyla
virgulll.gif
kültür ve aydınlanma olarak somutlaşmakta; insan
virgulll.gif
birey ve yurttaş
virgulll.gif
toplum da kamu ve ulus haline gelmektedir. Öyleyse bu bağlamda dil-kültür-aydınlanma ilişkisi üzerinde özellikle durmak gerekmektedir; çünkü "Bir dil
virgulll.gif
bilimler aracılığıyla aydınlanır; toplumsal ilişkiler
virgulll.gif
edebiyat ve sohbetler aracılığıyla kültüre ulaşır." (3) Bu
virgulll.gif
kısacık ancak son derece ufuk açıcı metinde Mendelssohn
virgulll.gif
kavramların sayısını çoğaltır ve "bilgi"yi de öne çıkarır; böylece
virgulll.gif
dil
virgulll.gif
kültür
virgulll.gif
eğitim
virgulll.gif
aydınlanma
virgulll.gif
bilgi
virgulll.gif
bilim
virgulll.gif
edebiyat kavramlarının birbirini bütünleyen
virgulll.gif
birbirini gerekseyen kavramlar olduklarını fark ederiz. Ayrıca burada sıralanan kavramlarca imlenen söz konusu oluşumlar insan-insan
virgulll.gif
insan-toplum/kamu/ulus ilişkileri dolayımında ortaya çıkarlar.
Bireyin
virgulll.gif
insanın
virgulll.gif
toplumun ve ulusun aydınlanmasını belli bir düzen içinde mercek altına alan Mendelssohn bu uzgörüsüyle (: vizyon
virgulll.gif
özgörüş) metnine "tarihüstü" olma niteliğini kazandırır. Ona göre: "(…) bir ulusun aydınlanması şunlarla ilişkilidir: 1) bilgi oranıyla
virgulll.gif
2) bilgilerin önemiyle
virgulll.gif
yani bu bilgilerin a- insan olarak insanın ve b- yurttaş olarak insanın yapısıyla olan ilişkileriyle
virgulll.gif
3) onların bütün toplum sınıflarına yaydırılmasıyla
virgulll.gif
4) mesleklere göre olmasıyla ilişkilidir. Böylece bir ulusun aydınlanma derecesi
virgulll.gif
en az bu dörtlü ilişkiye göre belirlenmelidir; tek tek bu ilişkiler ise yine daha basit ilişki öğelerinin bir araya gelmesiyle oluşur." (4)
Gerek aydınlanma
virgulll.gif
gerek kültür
virgulll.gif
kendinde
virgulll.gif
kendi başına yansız terimlerdir; her ikisi de niyete
virgulll.gif
amaca göre olumluyu ya da olumsuzu imleyebilirler; başka bir deyişle zehir de panzehir de olabilirler. Mendelssohn bu durumu şu etkili sözlerle ortaya koyuyor: "Kültür ve aydınlanma yeşerdiğinde ne kadar asil ise
virgulll.gif
çürümede ve yozlaşmasında da o kadar çok iğrençtir. Aydınlanmanın kötüye kullanılışı ahlak duygusunu zayıflatır; katılığa
virgulll.gif
bencilliğe
virgulll.gif
inançsızlığa ve anarşiye götürür. Kültürün kötüye kullanılışı ise
virgulll.gif
lüksü
virgulll.gif
şatafatı
virgulll.gif
zayıflığı
virgulll.gif
batıl inancı ve köleliği yaratır. Aydınlanma ve kültürün aynı adımlarla yol aldığı yerde
virgulll.gif
bunlar yozlaşmaya karşı en iyi koruma ilacıdırlar." (5) Günümüzde
virgulll.gif
iletişim devriminin sınırları zorlayan sözde olanakları içinde bunların hepsine tanık olmaktayız.

Kant: Aydınlanma
virgulll.gif
insanın araç kılınmasını engelleyecek
Kant
virgulll.gif
"'Aydınlanma Nedir?' Sorusuna Yanıt" başlıklı yazısında
virgulll.gif
tek kişi için erginleşmenin
virgulll.gif
olgunlaşmanın; insanın kendisini
virgulll.gif
bios'a gömülmekten ve onun da üstündeymiş gibi görünmesine karşın
virgulll.gif
salt psikolojik yüklü inanca
virgulll.gif
hurafeye bel bağlamaktan kurtarmada ne denli önemli olduğunu vurgular. İnsan ergin olamamanın
virgulll.gif
olgun olamamanın öznesi ve hatta nesnesi durumundadır. Ergin olmama durumuna insan; bile
virgulll.gif
isteye düşmüştür; isterse kendini bu durumdan
virgulll.gif
özgürlük aracılığıyla kurtarabilir.
Kant'ın aydınlanmaya ilişkin bu yazısında en çok dikkati çeken noktalardan biri
virgulll.gif
itaat kültürüyle birlikte giden "aklın özel kullanımı" ve özgürlükle
virgulll.gif
ifade özgürlüğüyle birlikte giden "aklın kamusal kullanımı"dır. Kant her iki kullanımı şöyle belirtir: "Kendi aklının kitle önünde
virgulll.gif
kamuoyu önünde ve hizmetinde serbestçe ve açık (...)​
 
Geri
Üst