2
EXE RANK
FİREMAN ;
Fexe Kullanıcısı
Puanları
0
Çözümler
0
- Katılım
- 5 Ocak 2010
- Mesajlar
- 2,559
- Tepkime puanı
- 1
- Puanları
- 0
- Yaş
- 35
ydınlanma Nedir?
Aydınlanma nedir? Aydınlatmak 1784 yılında yazılmış olan "Aydınlanma Nedir?" başlıklı ünlü iki yazı güncelliğini hâlâ koruyor. Biri Moses Mendelssohn'a ait
diğeri Immanuel Kant'a. Her iki yazının da ortak paydası
insanın diğer insanlarla ve toplumla/kamuyla olan ilişkisine yönelik olması ve her bireyin toplum üzerinden
toplumsal/kamusal ilişkiler üzerinden kendini anlamasının yolunu göstermeye çalışmasıdır
Yaklaşık iki yüz elli yıldır düşünürler
filozoflar
"aydınlar"
"Aydınlanma"nın ne olduğunu anlamaya çalışıyorlar. 1784 yılında yazılmış olan "Aydınlanma Nedir?" başlıklı ünlü iki yazı ise güncelliğini hâlâ koruyor. Üstelik yazılardan daha sonra yazılanı
Kant'a ait olanı (1)
çok büyük bir ün kazanmış durumda. Adı çokça anılmayan ya da Kant'ın yazısı kadar ünlü olmayan öteki yazı ise Moses Mendelssohn'a ait (2). Her iki yazının da ortak paydası
insanın diğer insanlarla ve toplumla/kamuyla olan ilişkisine yönelik olması ve her bireyin toplum üzerinden
toplumsal/kamusal ilişkiler üzerinden kendini anlamasının yolunu göstermeye çalışmasıdır.
Mendelssohn: Aydınlanma ve kültürün aynı adımlarla yol alması
Mendelssohn'un yazısında aydınlanma
kültür ve eğitim kavramlarıyla birlikte anılmaktadır. Eğitim dikkate alındığında
eğitim; dil aracılığıyla
kültür ve aydınlanma olarak somutlaşmakta; insan
birey ve yurttaş
toplum da kamu ve ulus haline gelmektedir. Öyleyse bu bağlamda dil-kültür-aydınlanma ilişkisi üzerinde özellikle durmak gerekmektedir; çünkü "Bir dil
bilimler aracılığıyla aydınlanır; toplumsal ilişkiler
edebiyat ve sohbetler aracılığıyla kültüre ulaşır." (3) Bu
kısacık ancak son derece ufuk açıcı metinde Mendelssohn
kavramların sayısını çoğaltır ve "bilgi"yi de öne çıkarır; böylece
dil
kültür
eğitim
aydınlanma
bilgi
bilim
edebiyat kavramlarının birbirini bütünleyen
birbirini gerekseyen kavramlar olduklarını fark ederiz. Ayrıca burada sıralanan kavramlarca imlenen söz konusu oluşumlar insan-insan
insan-toplum/kamu/ulus ilişkileri dolayımında ortaya çıkarlar.
Bireyin
insanın
toplumun ve ulusun aydınlanmasını belli bir düzen içinde mercek altına alan Mendelssohn bu uzgörüsüyle
vizyon
özgörüş) metnine "tarihüstü" olma niteliğini kazandırır. Ona göre: "(…) bir ulusun aydınlanması şunlarla ilişkilidir: 1) bilgi oranıyla
2) bilgilerin önemiyle
yani bu bilgilerin a- insan olarak insanın ve b- yurttaş olarak insanın yapısıyla olan ilişkileriyle
3) onların bütün toplum sınıflarına yaydırılmasıyla
4) mesleklere göre olmasıyla ilişkilidir. Böylece bir ulusun aydınlanma derecesi
en az bu dörtlü ilişkiye göre belirlenmelidir; tek tek bu ilişkiler ise yine daha basit ilişki öğelerinin bir araya gelmesiyle oluşur." (4)
Gerek aydınlanma
gerek kültür
kendinde
kendi başına yansız terimlerdir; her ikisi de niyete
amaca göre olumluyu ya da olumsuzu imleyebilirler; başka bir deyişle zehir de panzehir de olabilirler. Mendelssohn bu durumu şu etkili sözlerle ortaya koyuyor: "Kültür ve aydınlanma yeşerdiğinde ne kadar asil ise
çürümede ve yozlaşmasında da o kadar çok iğrençtir. Aydınlanmanın kötüye kullanılışı ahlak duygusunu zayıflatır; katılığa
bencilliğe
inançsızlığa ve anarşiye götürür. Kültürün kötüye kullanılışı ise
lüksü
şatafatı
zayıflığı
batıl inancı ve köleliği yaratır. Aydınlanma ve kültürün aynı adımlarla yol aldığı yerde
bunlar yozlaşmaya karşı en iyi koruma ilacıdırlar." (5) Günümüzde
iletişim devriminin sınırları zorlayan sözde olanakları içinde bunların hepsine tanık olmaktayız.
Kant: Aydınlanma
insanın araç kılınmasını engelleyecek
Kant
"'Aydınlanma Nedir?' Sorusuna Yanıt" başlıklı yazısında
tek kişi için erginleşmenin
olgunlaşmanın; insanın kendisini
bios'a gömülmekten ve onun da üstündeymiş gibi görünmesine karşın
salt psikolojik yüklü inanca
hurafeye bel bağlamaktan kurtarmada ne denli önemli olduğunu vurgular. İnsan ergin olamamanın
olgun olamamanın öznesi ve hatta nesnesi durumundadır. Ergin olmama durumuna insan; bile
isteye düşmüştür; isterse kendini bu durumdan
özgürlük aracılığıyla kurtarabilir.
Kant'ın aydınlanmaya ilişkin bu yazısında en çok dikkati çeken noktalardan biri
itaat kültürüyle birlikte giden "aklın özel kullanımı" ve özgürlükle
ifade özgürlüğüyle birlikte giden "aklın kamusal kullanımı"dır. Kant her iki kullanımı şöyle belirtir: "Kendi aklının kitle önünde
kamuoyu önünde ve hizmetinde serbestçe ve açık (...)



Yaklaşık iki yüz elli yıldır düşünürler







Mendelssohn: Aydınlanma ve kültürün aynı adımlarla yol alması
Mendelssohn'un yazısında aydınlanma


















Bireyin









Gerek aydınlanma













Kant: Aydınlanma

Kant









Kant'ın aydınlanmaya ilişkin bu yazısında en çok dikkati çeken noktalardan biri


