CS taktikleri bilmeyenler için

0
EXE RANK

~ Kalf[a] <Dg>*

Fexe Kullanıcısı
Puanları 0
Çözümler 0
Katılım
6 Ocak 2011
Mesajlar
752
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
~ Kalf[a] <Dg>*
Sesler ve ses sistemi
Counter-Strike gibi benzerleriyle kıyaslandığında oldukça yavaş oynanan bir oyunda sesleri dinlemenin önemini söylememe bilmem gerek varmı. Yeterli harita bilgisiyle ve sesleri dikkatle dinleyerek herkesin o an nerede olduğunu elinizle koymuş gibi bilebilirsiniz. Başta cafe işletmecileri olmak üzere çoğu kişi, kendine sistem kurarken oyunların yüksek performansta çalışmasını sağlamak için özellikle işlemci ve ekran kartına yatırım yaparken ses kartı hep ihmal edilir. Oysa ses kartı da oyunun kaderini etkileyen donanım parçalarından biridir. İdeal durum, a3d destekleyen bir ses kartına sahip olmak olsa da; en azından sblive serisi bir ses kartı alarak eax özelliğinden faydalanmanızı öneririm. Denedikten sonra aradaki farkı siz de göreceksiniz. Ses kartından gelelim ses sisteminize. Konu oyunlar olunca, ses sistemlerinde iş tersine dönüyor. Her zaman en pahalı olan en ideal çözüm değildir. 5'li bir hoparlör sistemi size film izlerken şahane bir ortam hazırlayabilir, fakat oyun oynarken tüm sesleri algılayıp seçebilmeniz için en ideal çözüm kulaklık kullanmanızdır. Evindeki pek muhteşem ses sisteminde, benim kulaklıkla duyduğum sesleri duyamayıp da wallhack yaptığımı iddia edenlerle çok karşılaştım


Ce-ee!
Ses dinlemekten konu açılmışken "ce-ee" den sözetmemek olmaz Bir duvarın bitiş yeri veya köşenin ucunda ve görünmeyecek şekilde ve duvara yüzünüz dönük şekilde beklersiniz. Elinizdeki silaha göre crosshairi de en uygun pozisyona getirirsiniz. Karşıdan gelen ayak sesleri size yeteri kadar yaklaştığında ateş ederek köşeden çıkıp ce-ee yaparsınız ve hiç beklemedikleri anda karşınızdakileri öldürürsünüz. Bunu yaparken en çok zamanlamaya dikkat etmelisiniz. Çok erken çıkarsanız aradaki mesafe fazla uzun olacağından ıskalayabilir ve onlara sizi vurma şansı verirsniz. Geç çıkarsanız da duvarın arkasında biri olma ihtimaliyle o tarafa doğru yöneleceklerinden siz gafil avlanırsınız. İdeal zamanlama, aradaki mesafenin tam ortasında yakalamaktır.

Hud_Centerid
Centerid, o an crosshair'inizin yönelmiş olduğu alan herhangi bir oyuncunun hitboxına (yani normalde göremediğiniz, fakat sizin karşı tarafı vurduğunuzu oyunun algılamasını sağlayan kutucuklara) denk geldiğinde ekranın ortasında o oyuncunun nickini görmenizi sağlayan değişkendir. Bu sayede:
a) 14-15 inch monitörünüzle zar zor seçebildiğiniz uzaktaki hedefleri ayırt edebilir ve vurabilirsiniz.
b) Flash yediğinizde veya smoke grenade dumanının içinde ekranınız bembeyazken bile bir oyuncu hedef alanınıza girdiğinde, nickini ekranın ortasında görebilir ve vurabilirsiniz.

Yalancı reload
Silahınızı reload ederken bir diğer silaha geçince reload (şarjör değiştirme) işlemi kesilir ve tekrar aynı silaha geçtiğinizde reload işlemine hiç başlamamış gibi şarjörünüzde aynı miktar mermi kalmış durumda devam edebilirsiniz. Peki bu ne işe yarar:
a) Rakip takımın oyuncularıyla yakın mesafede yalnız kaldığınız taktirde uzaktan birkaç mermi sıkıp saklanır ve silahınızı reload etmeye başlarsınız. Karşınızdakiler yeterince açıkgöz ise, reload sesini duyup sizi aciz yakalamak üzere üstünüze gelirler. Bu sırada hızlıca tabanca veya bıçağa geçip tekrar aynı silahınıza geçersiniz ve kalan mermilerinizle onları gafil avlarsınız.
b) Aynı şekilde hızlı silah değiştirmeyi çatışmanın ortasında reload eder durumda kaldığınızda yapabilirsiniz. Reload ederken yakalanıp glockla şansınızı denemek yerine hızlı switch yaparak ak47nizde kalan son 5-6 kurşunla karşınızdakini rahatça öldürebilirsiniz.

Hızlı susturucu değiştirmek
Susturucuyu takıp çıkarırken ille de bu animasyonun sonuna kadar beklemeniz gerekmiyor. Susturucuyu takmaya başlayın ve fake reload olayında olduğu gibi silah değiştirin. Silahınıza geri geldiğinizde susturucusu takılmış olucak.

Duvar ve kutu arkası taramak
Kuytu köşelerde mevzilenmiş ve önünden geçecek dikkatsiz bir oyuncuyu rahatça öldürmeyi planlayan sotecileri gafil avlayabilirsiniz. Tek yapmanız gereken bu amaçla çok kullanlan kutu arkaları ve kuytu yerlere duvarı delebilen bir silah ile 1-2 el ateş açmaktır. Eğer arkasında birisi varsa, vurulma sesini duyacaksınız ve bu durumda kendinizi hiç riske atmadan rahatça onu öldürebiliceksiniz.
Ayrıca, haritaların kuşbakışı görüntüleri üzerinde çalışarak hangi duvardan sıkarsanız mermilerinizin nereye gideceğini öğrenebilirsiniz. CS'de duvarın kalınlığının bir önemi olmadan, eğer tek kat bir duvar varsa, mermileriniz diğer tarafa geçebilmektedir. Hal böyle olunca, karşı karşıya çatışmaktansa, öbür tarafında rakip takım oyuncularının olabiliceği duvarlara mermi sıkmak, öldürmeseniz bile canlarını azaltmanızı ve avantaj elde etmenizi sağlayacaktır.
"Negatif zeka" wins !
Deneyimli, oyunu düşünerek ve belli bir strateji dahilinde oynayan bir oyuncu iseniz en çok korkmanız gereken, karşıdaki deneyimsiz ve düşünmeden oynayan oyunculardır. Çünkü zaman zaman o kadar mantıksız hareketler yaparlar ki, bunu tahmin edemediğiniz için sonuçta ölen siz olursunuz.
Klan maçlarında takım taktiği olarak da aynı durum geçerlidir. Klan olarak en çok korkmanız gereken, maç ve oyunculuk deneyimi fazla olmayan klanlar olmalıdır. Öyle ki, teröristken maç boyu ne olursa olsun sürekli yanı yere rush yapmayı deneyebilirler. "Tamam aynı yerde üstüste 3 round kaybettiler, heralde artık gitmezler" dersiniz ama yine aynı yere giderler. Karşı takımın oyun anlayışını veya taktiğini hiçbir mantık dahilince çözemezsiniz, çünkü belli bir mantığı yoktur. Manstıksızlık ve negatif zeka her zaman için zeka ve mantığa ters gelir.
Tabi bunu lehinize kullanmak da elinizdedir. Çoğu zaman en ahmakça taktikler, maçı çeviren anlar haline gelebilir. Örneğin maçın en önemli anında ctyken yapacağınız bir rushla terörleri şaşırtıp yenerek para avantajını elinize geçirebilirsiniz.

Radara Dikkat
Pek çok kişi radarı doğru yorumlamasını bilmez. Aslında her ne kadar karşı takı oyuncularını radarda göremiyor olsanız da oyunu büyük ölçüde radara bakarak okuyabilirsiniz. Teröristken bombayı taşımakta olan oyuncu kırmızı renkte görünür. Bu oyuncu öldüğünde bomba radarda kırmızı renkte ve yanıp sönerek belirir. Bir takım arkadaşınız telsiz mesajı yolladığında radarınızda yanıp söner, bu sayede herhangi bir yerdeki takım arkadaşınızın hangisi olduğunu anlayabilirsiniz. Radarda görünen "T" şekli sizden yüksekte (örneğin bir evin iriş katındasınız o da 2. katında) olan takım arkadaşınızı, ters "T" şekli ise sizden alçakta olan bir takım arkadaşınızı gösterir. Bu sayede aşağı yukarı nerede olduğunu kesitebilirsiniz.
Radar kullanımı düşen bombayı bulmak kadar, dikkatinizi gerekli yöne yoğunlaştırabilmek için de çok önemlidir. Arkanızdan gelen ayak sesinin aslında takım arkadaşınız olduğunu bilerek dönüp geriye bakıp o anda vurulma riskini almazsınız. Veya ff açık ortamlarda kendi takımınızdaki oyuncuların önüne flash, kafasına bomba atmazsınız. Radarı en rahat takip edebileceğiniz çözünürlükler 640*480 ve 800*60dür. Alışık değilseniz crosshair 640*480'de çok büyük gelip uzaktki hedefleri vurmakta güçlük çekebilirsiniz. O yüzden en yaygın kullanılan çözünürlük olan 800*600'ü tavsiye ederim.


1) UFAK SESLER & AYRINTILAR

- Merdiven ve kapılar düşmanın yerini belirlemek için elinizdeki en güçlü silahtır. Örneğin prodigyde garaj tarafından giderken uzaktan bir merdiven sesi duydunuz. Bir ctnin dışardaki evin tepesine çıkıp muhtemelen elindeki m4a1 (colt) ile çıkışa bakmakta olduğunu anlamak zor değil. Çok basit olsa da bunu anlayamayıp "yerimi nerden bildin bab" diyenleri istesek bile sayamayız.

- Farklı zeminler farklı sesler çıkarır. Örneğin dustta teröristsiniz ve tünelin t base tarafındaki girşinin oralardasınız. Sağ taraftan gelen toprak zemin sesi, ardından beton sesi size sağdan birisinin üstünüze geldiğini gösterir. Tekrar toprak sesi geldiğinde geri çıkmıştır. Sesin birden kesilmesi, muhtemelen dışardaki kutunun veya çıkışın yanında soteye yattığını gösterir.

- Yüksekten düşünce canının yanma sesleri veya örneğin bir kutunun üstünden yere inince çıkan anlık ayak sesi size yürüyerek yaklaşan rakip oyuncunun yerini ele verir. Örneğin aztecte teröristsiniz ve suya indiniz. İlk köşeyi döndünüz ve orda beklemektesiniz. Roundun başlamasından bu yana belli bir süre geçti. Yani takım arkadaşlarınız çoktan base i terketti veya muhtemelen öldüler. Arka taraftan gelen, yüksekten düşüp canının yanma sesi veya anlık bir ayak sesi, size muhtemelen tahta kapıdan geçip arkanızdan dolaşmış olan ve yokuştan inmek yerine kısa yoldan atlamayı tercih eden ctnin yerini belli eder. Artık ses çıkarmasa bile bir kere orda olduğundan şüphelendiğinizden dolayı köşeden çıkıp vurursunuz.

- Bazen rakip oyuncunun hepsi veya bir kısmını o görüldüğünü anlamadan görürsünüz. Buna örnek olarak sotedeki oyuncunun namlusu en sık rastlananı. Kapı veya ince duvarların önünde namlunun ucunun duvarın içinden geçmesi gibi buglar da oyuncunun yerini eleverebiliyor. Veya dar bir alandan bakıp bir taraftan diğer tarafa geçtiğini görüyorsunuz ve sonra ses kesiliyor. Gittiği yerdeki en yakın kutunun yanına tünediğini anlamak için fazla zeki olmaya gerek yok. Yine de çoğu zaman bu adamlara ateş edildiğini görmüyorum. Edilince de wallhack oluyor. Makus talihimiz.

- Herhangi bir haritada ct oldunuz ve belli bir yeri savunuyorsunuz. Oradan çıkan adamı vurmak için ille görmenize gerek varmı. Crossharinizi tam çıkacağı yere ve muhtemel kafa/göğüs hizasına ***ürüp eklemeye başlayın. Sesleri dikkatlice dinleyin. oradan gelen ayak sesi size doğru iyice yakınlaştığında, yani "tam şimdi görünecek" dediğiniz an ateş etmeye başlayın. Adam daha neye uğradığını anlayamadan ölecek.

2) OYUNU OKUMAK

- Ekranınızın sağ üstünde görünen kimin kimi öldürdüğü bilgileri ambians olsun diye gösterilmemektedir. Bunlara biraz dikkat ederseniz karşı tarafın nerden geldiğini anlarsınız. Örneğin prodigyde ctsiniz ve yukarı yoldan garaj tarafına gittiniz. Bu sırada takım arkadaşlarınızın pek çoğunun öldüğü bilgileri geliyor; fakat yakınınızda bir hareket yok. Rakip takımın diğer taraftan geldiğini kestimek zor değil bu durumda. Diğer taraftan gelen rakip takım oyuncularının çatışmadan sonra 3 kişi kaldığını varsayalım. Bunların birinde c4 varsa, o bombayı kurmaya gidecek, diğer 2si ise frag aşkıyla arkadan dolaşıp sizi kolay yoldan öldürme peşinde koşacaktır. Bu durumda arka tarafa doğru umulmayacak bir yere pustuğunuzda veya köşeden ani bir çıkış yaptığınızda rakiplerinizi gayet rahat öldürürsünüz.

- İşaret koymak da bir diğer oyunu takip yöntemi. Örneğin dustta teröristsiniz ve takımınızdan birisi köprü altına doğru yönlendi. Hatta orda biyerde pustu. Crosshairinizi üstüne ***ürüp nickini öğrenin ve aklınızda tutun. O öldüğünde muhtemelen arkanızdan gelen rakip oyuncular olacak. Onları ummadıkları şekilde avlamak istemezmisiniz?

- Public oyunlarda bazen herkes kafasına göre biryerlere koştururken, özellikle daha tenha veya birbirini tanıyan oyuncuların bulunduğu oyunlarda takım halinde bir noktadan hücum edilir. Rakip takım bir noktadan gelip o roundu kazandı diyelim. Muhtemelen bir sonraki round da aynı yerden gelecek. Kaybederse muhtemelen diğer bomb base'e gidecek. Bir tarafa üstüste hücum edip kazandılar ve son roundu kaybettiler diyelim. Bir sonraki round başka yeri deneyip onu da kaybettiler veya dağıldılar. Sonraki round muhtemelen en başarılı oldukları yer yani üstüste round aldıkları taraftan hücum edicekler.

- Oyundaki standart karşılaşma zamanlarını öğrenmeniz o haritada belli bir süre oyun deneyimiyle ortaya çıkar. İki taraf da rush yaptığında nerede karşılaşıldığını, bir taraf ağırdan aldığında aşağı yukarı ne kadar zaman beklendiğinde rakip takımın pozisyonunu bırakıp ortaya çıktığını kestirebilirsiniz. Bu sürelerde bir aksama olduğunda hücumun diğer taraftan olacağını ille takımınız ölmeden veya arkalarından dolaşmadan da tahmin edebilir ve baseinize yakın yoldan dönebilirsiniz. Örneğin nuke'de teröristken baseden koşup evin çatısına tırmanmanız aşağı yukarı ctlerin a base tarafındaki yukarı kata çıkmasıyla aynı zaman denk geliyor. İçerden giderseniz öldürmek için bayağı uğraşacağınız ve kayıp vereceğiniz rakipleri kolay yoldan yani duvardan vurabilirsiniz.

3) KUTU-DUVAR ARKASI TARAMAK

- Bir örnekle başlıyım. Mansion oynuyorsunuz ve ctsiniz. Diyelim karşı takımda 8 kişi var ve bunların 4 ü round başında öldü. Hadi 1 kişi de tünele girmiş olsun. Geriye kaldı 3 kişi. Peki bu 3 kişi nerde? Tabiki evin içinde. Yani aranızda sizi engelleyen sadece bir kat duvar var. O zaman neden şansınızı denemeyesiniz ki? Hangi duvarın ardında neyin olduğu haritayı biraz bilerek, alt katta tavandan nereyi tararsanız üst katta nereye isabet edeceği freelook moddayken haritayı inceleyerek ve teröristlerin nerelerde sıkça mevzilendiği de oyun deneyimiyle öğrenilebilir. Geriye kalan sözkonusu duvarları tarayarak şansınızı denemek. Örneğin evin yan tarafından üst katın bir kenarını tarayabilirsiniz. Vurduğunuzu anlamak ise basit. Diğer taraftan acı içinde bir vurulması sesi gelirse o noktaya birkaç mermi atın ve teröristin nasıl öldüğünü, ardından size nasıl küfrettiğini görün.

- csrike/overviews klasörünüze bakacak olursanız haritaların kuşbakışı görüntülerini bulacaksınız. Bu imajlar aslında spectator modda haritanın kuşbaskışı görüntüsünü izleyebilmeniz amaçlı hazırlanmış olsa da taktik amaçla da oldukça kullanışlılar. Hangi duvarın arka tarafının neresi olduğunu bu imajlarda rahatça görebilirsiniz. Geriye kalan, zamanlamayı tutturmak. Örneğin siz o duvarın bir yanında olduğunuzdan ne kadar sonra rakip takım oyuncusu orada oluyor. Tabi buna belli bir zaman öngörmek imkansız olsa da iki takımda da round başlar başlamaz bıçak çekip oraya koşma süresini ölçebilirsiniz ve aşağı yukarı bu şekilde tutturabilirsiniz.

- Duvar arkasından tararken duvarın diğer yanından gelen kapı, merdiven gibi sesler de oldukça önemli. Örneğin assault'ta teröristsiniz ve arka kapının oraya gittiniz. Eğer dışardaki merdivenin içerden bakınca nereye denk geldiğini bilirseniz, dışarıdan merdivene tırmanma sesi geldiğinde orayı boylama ak47 tararsınız ve bilin bakalım ne olur? Merdivene tırmanmakta olan adam aşağı düşer. Hem canı azalır hem de muhtemelen vazgeçip kapıdan girmeye kalkar. Aslında bunu özellikle ayarlayıp bir arkadaşımla denemesem de, her yaptığımda diğer taraftan düşme seslerinin gelmesi ve oyuncuların "yav merdivene niye çıkılmıyor" şeklinde söylenmesi tesadüf olmasa gerek Bir diğer örnek de nuke'ten vereyim. A base'in ordaki demir kapı oldukça yüksek ses çıkarır. Kapı sesi duyunca o kapının A base tarafındaki çıkışını dışarıdan (meydandan) tararsanız birilerini vurma şansınız oldukça yüksektir. Tabi potansiyel sote noktası olması isabet şansınızı bir kat daha artırır. Yalnız ff açık serverlarda dikkat edip her kapı sesinde taramamanızı öneririm.

- CS'de duvarın arka tarafından gelen sesleri de arada duvar yokmuş gibi duyabilirsiniz. Örneğin assultta ct'siniz. Bİnaya yakın durursanız içerdeki ayak seslerinden kimin nereye gitmekte olduğunu aşağı yukarı anlarsınız. Hatta bu sesleri takip edip duvar arkasından adam vurabilirsiniz. Assultta sesleri tkaip edip duvardan adam vurabileceğiniz en uygun yer arka kapının oralardır. Alan dar olduğu için fazla yol alternatifi yoktur ve tahmininiz genelde doğru çıkar.

- Daha çok dial up ve yüksek pingli oyuncuların işine yarayan bir püf noktası da ekliyim. Arkasında düşman olmasından şüphelendiğiniz köşeyi dönerken elinizdeki silaha göre muhtemel kafa/göğüs hizasına nişan alıp köşeden hemen çımadan önce ateş etmeye başlayın. Bu sayede karşınızdakini daha sizi görür görmez öldürebilirsiniz ve "200 pingle oynuyosun daha ben seni görmeden headshot yapıyosun" şeklinde bir tepki alıp eğer o kişi adminse kicklenirsiniz.

- Hareketli birine ateş ediyorsunuz ve duvarın arkasına girdi. Aynı hızda belli bir mesafe daha duvardan tarayın. Diyelim ki karşınızdaki duvarın köşesin çıkı ateş edip saklanıyor. O zaman saklanıp ateş etmesini bekleyin. Hemen sonra çıkın ve çıktığı köşenin hafif yanını tarayın. Çok büyük ihtimalle orada olacaktır. Hatta duvardan vurulmaya başlıyınca muhtemelen çıkıp tekrar ateş etmeye başlıyıcaktır.

Yukarıda uzun uzun yazdıklarım belki çoğunuzun bildiği, bilmeyenlere ise "ee ne kadar basit; bunun için yazı mı yazılır" dedirten ufak püf noktaları. Yalnız biraz kafanızı çalıştırıp oyunu "koş ve tetiğe bas" mantığından öte oynarsanız bu püf noktaları oldukça işinize yarayacaktır. Yine de fazla kullanmamanızı öneririm. Çoğu kez sonu kick veya ban oluyor çünkü. okuyan herkese teşekkürler bilmeyenler için
 
eyw kemal abi
 
beyler 20 kısı goruntulemıs 1 mesaj yapmayın111
 
Verdiğin taktikler için teşekkür ederim.
 
eyw kardesım
 
Geri
Üst