Meslekler

Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji

Programın amacı

Tiyatro eleştirmenliği ve dramaturji progr*****n amacı, tiyatro kültürü ve dramatizasyon tekniklerini kazandıracak eğitim yapmaktır.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Tiyatro eleştirmenliği ve dramaturji programında , tiyatro tarihi, dramatik yazarlık, geleneksel kaynaklar sahne yönetimi tiyatroya başlangıç ve metodoloji, eleştiri-inceleme, konuşma ve ses eğitimi gibi dersler verilir ve uygulama yaptırılır.



Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Bu programı bitirenler “Tiyatro Eleştirmeni” ya da “Dramaturg” olarak görev yaparlar. Tiyatrolarda oyuncu olarak da çalışabilirler. Oyun yazma yeteneği olanlar “Tiyatro Yazarı” olarak tiyatro, sinema, televizyon ve radyo için uzun ve kısa süreli oyunlar yazabilirler, “Eleştirmen” olarak yazılmış oyunları eleştirebilirler. Dramaturg olarak çalışanlar oyunların sahneye konması için gerekli çalışmaları yürütürler.



Çalışma Alanları

Tiyatro eleştirmenleri ve dramaturglar devlet tiyatrolarında, özel tiyatrolarda, film ve televizyon şirketlerinde görev alabilirler. Çeşitli gazete ve dergilere yazı yazabilirler.
 
Tekstil Öğretmenliği

Programın Amacı

Tekstil öğretmenliği progr*****n amacı kız meslek liselerinde, Anadolu kız meslek liselerinde, endüstri meslek liselerinde, Teknik liselerde ve yaygın eğitim kurumlarında tekstil teknolojisi konusunda eğitim yapacak öğretmenleri yetiştirmektir.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Tekstil öğretmenliği programında genel dokuma teknolojisi, boya-apre teknolojisi, genel hazır giyim teknolojisi, pamuklu dokuma teknolojisi, yünlü dokuma teknolojisi, tekstilde kimyasal testler, gibi alan dersleri verilir.

Ayrıca, eğitim psikolojisi, genel öğretim metotları, özel öğretim metotları, mesleki teknik eğitimin esasları, ölçme ve değerlendirme ve rehberlik gibi öğretmenlik meslek bilgisi dersleri de okutulur ve uygulama yaptırılır.



Gereken Nitelikler

Tekstil öğretmeni olmak isteyenler matematik ve fen derslerinde iyi yetişmiş, mekanik araç gereçlere ve tekstil üretimine ilgi duyan kişiler olmaları gerekir.

Ayrıca düşüncelerini başkalarına etkili bir biçimde aktarabilme, iyi bir öğrenme ortamı sağlayabilme,dikkatli, işine özenli olma,insanlarla iyi iletişim kurabilme,kendini ve çevresini geliştirme istek ve çabasında olma tekstil öğretmeni olmak isteyenlerde istenen özelliklerdir



Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Tekstil öğretmenliği progr***** bitirenlere “Teknik Öğretmen” unvanı verilmektedir.

Mezunlar “Tekstil Öğretmeni” olarak örgün ve yaygın eğitim kurumlarında , Milli Eğitim Bakanlığı tarafından,öğrencilerin yaş düzeyleri ve okulun amaçları dikkate alınarak hazırlanan öğretim programı çerçevesinde, tekstil konusunda teorik ve pratik dersler verir, öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır, öğrenci sorunları ile ilgilenir ve giderilmesine çalışır, kendini ve mesleğini geliştirici çalışmalar yapar, alanındaki gelişmelerin öğretim programlarına yansıtılması için girişimlerde bulunur.

Çalışma Alanları

Tekstil öğretmenlerinin başlıca çalışma alanı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Kız meslek liseleri, Anadolu kız meslek liseleri ve yaygın eğitim kurumlarıdır. Tekstil öğretmenleri özel sektöre bağlı işletmelerde de çalışma olanağı bulabilirler, kendileri özel iş yeri açabilirler
 
Türk Dili ve Edebiyatı

Programın Amacı

Türk dili ve edebiyatı progr*****n amacı, Türk dilinin yapısını, gelişmesini ve diğer dillerle olan bağlantısını, Türk edebiyatının tarihini ve bugünkü durumunu inceleyecek elemanlar yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Bu programda, Türk dili ve edebiyatının tüm evrelerine yönelik eğitim yapılır; Osmanlıca, genel dilbilim, Çağatayca veya Uygurca, Servet-i fûnun edebiyatı, halk edebiyatı, divan edebiyatı ve çağdaş Türk edebiyatı konularında dersler okutulur.

Gereken Nitelikler

Türk dili ve edebiyatı programında okumak isteyenlerin üst düzeyde sözel düşünme, düşüncelerini söz ve yazı ile etkileyici bir biçimde ifade edebilme yeteneklerine sahip, okumayı seven, okuduklarını çözümleyebilen ve yeni sentezler oluşturabilen kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Türk dili ve edebiyatı progr***** bitirenlere “Türkolog” unvanı verilmektedir.

Türkologlar Türk dilinin yapısını, kökenini, gelişini, gelişimi etkileyen faktörleri, Türkçe ile yazılmış edebi eserleri incelerler; dilin korunması ve sağlıklı gelişimi için öneriler geliştirirler, sözlükler hazırlarlar. Ancak mezunların pek azı bu işleri yapmak için gerekli bilimsel meraka sahiptir. Mezunların bir kısmı yazar olarak, çoğunluğu da eğitici olarak görev yapmaktadırlar.

Çalışma Alanları

Türk dili ve edebiyatı programı mezunları kütüphanelerde, arşivlerde, Kültür Bakanlığı’nda, TRT Kurumu’nda görev alabilirler, yükseköğretim kurumlarında "Okutman" olarak çalışabilirler. Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans progr***** da bitirmiş olanlar öğretmenlik olanlar orta dereceli okullara Türk Dili ve Edebiyatı, ilköğretim okullarına Türkçe öğretmeni olarak atanabilirler. Özel yetenekleri olanlar gazete ve dergilerde yazarlık, editörlük yapabilirler.
 
Tarih

Programın Amacı

Tarih, insanların eylem ve düşüncelerinin gelişimini, olayların ekonomik ve düşünsel nedenlerini ve bu nedenlerin birbirleriyle ilişkilerini açıklayan bir disiplindir. Tarih bölümünde geçmişte olan ve halen gelişmekte olan toplumsal, özellikle siyasal olaylar incelenerek oluş nedenleri ve ilişkileri üzerinde durulur.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Üniversitelerin tarih bölümlerinde başlıca dallar genel Türk tarihi, eskiçağ tarihi, ortaçağ tarihi, yeniçağ tarihi, yakınçağ tarihi ve Türkiye Cumhuriyeti tarihi olarak sayılabilir.

Genel Türk Tarihi: Türk tarihini bir bütün olarak alır ve çeşitli dönemlerini bu bütün içinde inceler.

Gereken Nitelikler

Tarih alanında çalışmak isteyen bir kimsenin, her şeyden önce tarih, coğrafya, sosyoloji ve felsefeye ilgi duyması gereklidir. Bu alanda ilerleyebilmek için Osmanlıca, Arapça ya da Farsça yanında bir batı dilini bilmek ve diğer sosyal bilim alanlarında da yetişmiş olmak gereklidir. Kişinin geniş bir kültüre, üstün bir genel akademik yeteneğe, bilimsel merak ve tutkuya, yazma yeteneğine sahip olması gereklidir. Belgeleri toplamak ve değerlendirmek çok uzun çalışmalar gerektirebilir. Bu nedenle tarihçi sabırlı, çalışmaktan bıkmayan bir kimse olmalıdır.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Tarih bölümünü bitirenler kurumlarda "Tarihçi" veya "Arşivci" olarak görev alırlar. Tarihçi geçmiş olayları, kurumları, düşünceleri ve insanları betimlemek için geçmişe ait yayınlanmış ve yayınlanmamış tüm kayıtları, kitabeleri, mektupları, anı defterlerini, mahkeme kayıtlarını elden geldiği kadar ilk kaynaklarından toplar; derlediği bilgileri doğrulukları ve ifade ettikleri anlam bakımından değerlendirir; olayları oluş sırasına koyar, olaylar arasında sebep-sonuç ilişkisi kurar; olayların doğruluğunu yorumlar; bulgularını gerçeğe bağlı kalarak, yansız bir tutumla, açık ve öz biçimde rapor eder.

Tarihçilerin bir bölümü de arşivci olarak arşivlerde görev alırlar. Arşive gelen kitap, kâğıt ve malzemenin tarih, konu ve ilgili oldukları kuruluşlara göre sınıflandırılması, düzenlenmesi, korunması, arandığında bulunarak ilgili yerlere gönderilmesi, yabancı dilde ya da eski harflerle yazılmış eserlerin tercüme ettirilerek çalışmalarda kaynak olarak değerlendirilmesi ve hizmete hazır halde tutulması, arşivdeki malzemenin bakım ve temizliğinin gözetilmesi arşivcinin görevleri arasındadır. Arşivler genellikle mahzenlerde olduğundan, arşivciler tozlu, sıcak ya da soğuk, havasız ve kapalı yerlerde çalışmak durumunda kalırlar.

Çalışma Alanları

Tarih programı mezunları, Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans eğitimini tamamladıkları taktirde ortaöğretim kurumlarında ve ya dershanelerde tarih, ilköğretim okullarında sosyal bilgiler öğretmeni olarak görev alabilirler Üniversite ve yüksekokulların tarih bölümlerinde öğretim üyesi olmak ya da araştırma enstitülerinde çalışmak için lisansüstü eğitim görmek şarttır. Tarih bölümü mezunlarından Osmanlıca’ yı, iyi bilenler "Arşivci veya Tasnif Elemanı" olarak da çalışabilirler. Tarihçilik, iş bulma olanağı kısıtlı bir alandır; ancak bu alan çok yetenekli ve meraklı, kendini yetiştirmeye istekli kimselere doyurucu çalışma olanağı sağlar. Arşivciler tapu daireleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi, adliyeler gibi eski belgeleri saklamak durumunda olan kuruluşlarda iş bulabilirler. Turist rehberliği de tarih bölümü mezunlarının çalışma alanı olabilir
 
Tıp


Programın Amacı

Tıp progr*****n amacı, insanların sağlığını koruma ve geliştirme, hastalık ve sakatlıklarını iyileştirme alanında çalışacak hekimleri yetiştirmek tir.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Tıp programında eğitim süresi 6 yıldır. Bu fakültelerde öğretim "Tıp Doktorluğu" ve "Temel Tıp Bilimlerinde Lisans Eğitimi" olmak üzere iki düzeyde yapılır. Tıp doktorluğu düzeyi üç kademeden oluşur: (1)Temel Tıp Bilimleri Ön lisans Kademesi, öğretimin ilk iki yılını kapsar. Bu dönemde biyoloji, fizik, kimya dersleri ile anatomi, fizyoloji, mikrobiyoloji vb. temel tıp dersleri verilir. (2) Klinik Bilimleri Yüksek Lisans Kademesi, öğretimin 3., 4. ve 5. sınıflarını kapsamakta ve bazı temel tıp bilimleri dersleri ile klinik, poliklinik gibi uygulama alanları ve gerekli laboratuar çalışmalarını içermektedir. (3) Öğretimin 6. yılını kapsayan Aile Hekimliği Kademesi, klinik ve poliklinik uygulamalarını içermektedir.

Temel Tıp Bilimleri Lisans Eğitimi ise, Temel Tıp Bilimleri Ön lisans Kademesini başarı ile tamamlayanlardan dileyenlerin devam edebilecekleri 2 yıllık bir eğitimdir. Bu dönemde, botanik, zooloji, anatomi, biyokimya, biyofizik, mikrobiyoloji vb. dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler

Tıp programında okumak ve doktor olmak isteyen kimselerin çok üstün bir akademik yeteneğe, kuvvetli bir dikkat ve belleğe; operatör olmak isteyenlerin ayrıca el-parmak becerisine sahip olmaları gerekir. Tıp eğitimi uzun ve yorucu bir eğitimdir. Bunun için kişinin bilime, özellikle biyoloji, fizik, kimya, anatomi ve fizyolojiye içten ilgi duyması, sabırlı ve azimli olması, meslektaşları ve hastaları ile iyi iletişim kurabilmesi için hoşgörülü, insan sevgisi ve insanlara yardım isteği güçlü bir kimse olması gerekir.

Tıp eğitimi uzun ve masraflı bir eğitimdir. Kişinin bu hususu göz önünde tutması gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Tıp programında aşağıdaki diplomalar verilir.

Temel Tıp Bilimleri Ön lisans Diploması: Temel Tıp Bilimleri Ön lisans Kademesini başarı ile tamamlayanlara üniversiteden ayrıldıkları takdirde "Temel Tıp Bilimleri Ön lisans Diploması" verilir.

Temel Tıp Bilimleri Lisans Diploması: Temel Tıp Bilimleri Ön lisans ve Temel Tıp Bilimleri Lisans eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Temel Tıp Bilimleri Lisans Diploması" verilir.

Klinik Bilimleri Yüksek Lisans Diploması: Klinik Bilimleri Yüksek Lisans Kademesini başarı ile tamamlayanlara "Klinik Bilimleri Yüksek Lisans Diploması" verilir.

Tıp Doktorluğu Diploması: Tıp Doktorluğu için öngörülen Temel Tıp Bilimleri Ön lisans, Klinik Bilimleri Yüksek Lisans ve onları takip eden Aile Hekimliği kademelerini başarı ile tamamlayanlara "Tıp Doktorluğu Diploması" verilir.

Tıp eğitimini bitiren bir kimsenin hekimlik yapabilmesi için Tabipler Odasına kaydını yaptırması zorunludur. Tabipler Odası yasası gereğince her 100 hekimin bulunduğu yerde bir tabipler odası açılır. Oda, hekimlerin çalışmalarını meslek yasasına uygunluğu yönünden denetler, onların haklarını korur.

Doktorun çalışma koşulları genellikle ağırdır. Resmi bir sağlık kuruluşuna bağlı hekimlerin gündüz çalışmalarına ek

olarak gece ve hafta sonu nöbetleri vardır. Ülkemizde hekim sayısı az olduğundan bir hekime düşen hasta sayısı da çok fazla olmaktadır. Muayenehanesi de olan hekimler günün her saatinde dolu demektir. Geceleri hastaya çağrılan doktor, mesleki sorumluluğu gereği gitmek zorundadır.

Tıp doktorluğu diploması alan bir kimse "Pratisyen Doktor" unvanını taşır. Tıp doktoru olan kimse, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı, TUS’ta başarılı olduğu takdirde, aşağıda belirtilen alanlardan birinde uzmanlaşabilir.



I- Koruyucu Hekimlik Uzmanlık Dalları:

1. Halk Sağlığı

a. Epidemiyoloji

b. İşci Sağlığı ve Güvenliği

c. Okul Hekimliği

d. Askeri Sağlık Hizmetleri Hekimliği

2. Spor Hekimliği

3. Hava ve Uzay Hekimliği

4. Deniz Hekimliği

5. Hijyen ve Koruyucu Hekimlik

6. Mikrobiyoloji ve Klinik Mikrobiyoloji

7. Aile Hekimliği



II- İyileştirici Hekimlik (Klinik) Uzmanlık Alanları:

1. İç Hastalıkları, 2. Göğüs Hastalıkları ve Tüberküloz, 3. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, 4. Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji, 5. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, 6. Deri ve Zührevi Hastalıklar, 7. Nöroloji (Sinir Sistemi Hastalıklar), 8. Genel Cerrahi, 9. Çocuk Cerrahisi, 10. Ortopedi ve Travmatoloji (İskelet Sistemi Hastalıkları), 11. Anesteziyoloji ve Reanimasyon, 12. Kadın Hastalıkları ve Doğum, 13. Kulak-Burun-Boğaz Hastalıkları, 14. Göz Hastalıkları, 15.Üroloji (Boşaltım Sistemi Hastalıkları), 16. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon, 17. Hidroklimatoloji, 18. Radyoloji, 19. Göğüs Cerrahisi, 20. Kalp ve Damar Cerrahisi, 21. Beyin ve Sinir Cerrahisi, 22. Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi vb.



III- Laboratuar Uzmanlık Alanları:

1. Biyokimya ve Klinik Biyokimya, 2. Patolojik Anatomi, 3. Tıbbi Farmakoloji, 4.Mikrobiyoloji ve Klinik Mikrobiyoloji.



IV- Akademik Uzmanlık Dalları:

1.Adli Tıp, 2. Anatomi, 3. Fizyoloji, 4. Fizyopatoloji, 5. Tıbbi Histoloji ve Embriyoloji, 6. Tıp Tarihi ve Deontoloji, 7. Tıbbi Genetik, 8. Nükleer Tıp.

İster uzman ister pratisyen olsun bir doktorun en önemli görevi toplumu ve kişileri her türlü hastalıktan korumak, bütün çabalara karşın sağlığı bozulan kimseleri tedavi etmektir.

Çalışma Alanları

Ülkemizin sağlık personeline, özellikle hekime ihtiyacı gittikçe artmaktadır. Hekim ve sağlık personeli sayısının yetersiz olması ve yurt düzeyinde dengesiz dağılımı yüzünden sağlık hizmetlerinde istenen gelişme sağlanamamaktadır. Ülkemizde her alanda yetişmiş hekime, özellikle pratisyen hekime büyük ihtiyaç vardır. Hekimlerin %70’i uzman hekim olup ülkenin gelişmiş bölgelerinde toplandıkları göz önüne alınırsa az gelişmiş bölgelerde hekime olan gereksinme daha iyi anlaşılabilir
 
Ziraat Mühendisliği

Programın Amacı

Ziraat mühendisliği progr*****n amacı, besin değeri olan hayvan ve bitkilerin bilimsel yöntemlerle üretimi konusunda eğitim yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Ziraat mühendisliği programında botanik, matematik, kimya, tarımsal ekoloji, tarımsal mekanizasyon, tarla bitkileri, toprak yönetimi, meyve-bağ yetiştiriciliği, tarımsal yapılar gibi dersler ilk 3 yıl ortak olarak alınır.

Son sınıfta ise öğrenciler, başarı durumlarına göre, seçmiş oldukları Bahçe Bitkileri, Bitki Koruma, Tarla Bitkileri, Toprak, Tarımsal Yapılar ve Sulama, Tarım Makineleri, Tarım Ekonomisi veya Zootekni alt programlarından birinde kuramsal ve uygulamalı eğitim görürler.

Gereken Nitelikler

Ziraat mühendisliği programına girebilmek için ortalamanın üzerinde bir akademik yetenek ile başta biyoloji olmak üzere, fen derslerinde başarılı olmak gereklidir. Açık havada, çoğunlukla da kentlerden uzak, doğa ile baş başa yaşamaktan hoşlanan kimseler ziraat alanında çalışmaktan mutlu olabilirler.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Ziraat mühendisliği bölümünü bitirenlere “Ziraat Mühendisi” unvanı verilir. Ziraat mühendisleri seçtikleri alanlarla ilgili görevleri yaparlar.Bunlar aşağıda belirtilmiştir:



Bahçe Bitkileri: Bağ ve bahçelerde çeşitli sebze ve meyvelerin bilimsel yöntemlerle yetiştirilmesi, türlerinin geliştirilmesi, ürünlerin toplanması, korunması ve pazarlanması konularında çalışır.

Bitki Koruma: Bol ve kaliteli bitkisel ürün elde edebilmek için bitkilerin hastalıklardan, zararlılardan ve yabancı otlardan korunması konusunda çalışmalar yapar.

Tarla Bitkileri: Besin olarak kullanılan ve çok yaygın olarak üretilen bitkilerin yetiştirilmesi, türlerinin geliştirilmesi, ürünlerin modern yöntemlerle toplanması, depolanması, standartlaştırılması ve sınıflandırılması ile ilgili işleri yürütür.

Toprak: Toprağın, yapı ve niteliklerinin incelenmesi, en yüksek miktarda ve kalitede ürün elde edebilmek için gerekli niteliklerin toprağa kazandırılması ve toprağın korunması konularında araştırma yapar.

Tarım Makineleri: Çeşitli tarım alanlarında kullanılabilecek en uygun makine ve enerji türünün saptanması, alet ve makinelerin tasarımı, yapımı ve kullanımı ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmaları yürütür.

Tarım Ekonomisi: Ülkemizde tarıma ayrılan sermaye, alan ve insan gücü kaynaklarının en verimli şekilde kullanımı için plan yapılması, bir tarım işletmesinin kuruluşunda sermaye, hammadde ve insan gücünün en ekonomik şekilde nasıl sağlanacağının ve kullanılacağının hesaplanması, kamu politikasının esaslarının belirlenmesi ve tarım ürünlerinin değerlendirilerek pazarlanması ile ilgili işleri yürütür.

Zootekni: Ürünlerinden yararlanılan hayvanların üretilmesi, türlerinin iyileştirilmesi, bakımı ve değerlendirilmesine yönelik çalışmalar yapar.

Çalışma Alanları

Ziraat mühendisleri kamu alanında, Tarım Bakanlığı, DSİ ve belediyelerde, özel sektörde ise ziraat, ziraat ve ilaçlama ile ilgili şirketlerde iş bulabilirler. Mezunlar isterlerse kendi özel işlerini de kurabilirler
 
Zootekni
Programın Amacı

Zootekni progr*****n amacı, ürünlerinden yararlanılan hayvanların üretimi, ekonomik verimlerinin geliştirilmesi, bakımları, beslenmeleri ve değerlendirilmeleri konusunda çalışacak insangücünü yetiştirmek ve araştırma yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Zootekni programında temel bilim derslerinden başka tarımsal ekoloji, meteoroloji, süt teknolojisi, anatomi ve fizyoloji, genel mikrobiyoloji, hayvan yetiştirme ilkeleri, yem bitkileri yetiştirme, hayvan sağlığı, üreme biyolojisi, hayvancılıkta mekanizasyon, kanatlı hayvan yetiştirme, büyükbaş hayvan yetiştirme ve hayvan ıslahı gibi dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler

Ziraat mühendisliğinin zootekni alanında çalışmak isteyenlerin normalin üzerinde bir genel akademik yeteneğe sahip, temel bilimlere, özellikle zoolojiye ve kimyaya ilgili ve bu alanda başarılı, inceleme ve araştırma merakı olan kimseler olmaları beklenir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları ışler

Zootekni progr***** bitirenlere "Ziraat Mühendisi" unvanı verilir. Zootekni alanında yetişen ziraat mühendisi, ürünlerinden yararlanılan hayvanların verimliliklerinin artırılması yönünde araştırmalar yapar, ayrıca hayvanların verimliliklerinin artırılması için nasıl barındırılmaları ve beslenmeleri gerektiği konusunda üreticileri aydınlatır.

Çalışma Alanları

Zootekni alanında yetişen ziraat mühendisleri Tarım, Orman, ve Köyişleri Bakanlıklarına bağlı çiftliklerde, araştırma merkezlerinde ve özel çiftliklerde, yem fabrika ve laboratuvarlarında çalışabilirler ve kendileri özel çiftlik kurabilirler.
 
Yer Hizmetleri
Programın Amacı

Yer hizmetleri progr*****n amacı, hava limanlarına inen uçakların uygun yerlere park ettirilmesi, hava alanındaki işaretlerin çizilmesi, yolcuların terminale veya uçağa taşınması ile ilgili işleri planlayıp yürütecek elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Yer hizmetleri programında fizik, matematik, davranış bilimleri, uçak bilgisi, havacılık ve hava trafik kuralları, yolcu ve halkla ilişkiler, aerodinamik ve performans, meteoroloji, seyrüsefer ve radyo aletleri, hareket ve hava seyrüseferi gibi dersler okutulur.

Gereken Nitelikler

Yer hizmetleri alanında başarılı olmak için kişinin genel yeteneği yanında ayrıntıları aygılayabilme gücüne sahip, dikkatli ve sorumlu bir kimse olması beklenir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları ışler

Yer hizmetleri progr***** bitirenlere "Yer Hizmetleri Teknikerri" unvanı verilir. Yer hizmetleri teknikeri, uçakların park edecekleri yerleri, uçak tiplerini ve alanda kalacakları süreyi göz önüne alarak, tespit eder, uçakların, ayrılan yerlere park edilmeleri veya ikmal yerlerine ***ürülmeleri ile ilgili işleri yönetir.

Çalışma Alanları

Yer hizmetleri teknikerleri THY'na bağlı hava limanları işletmelerinde görev alırlar. Ülkemizde hava taşımacılığı geliştikçe yer hizmetleri tekniklerine duyulan ihtiyaç da artmaktadır.
 
Adalet

Adalet progr*****n amacı hakim ve savcılara yardımcı elemanlar yetiştirmektir. Mezunlar, mahkemelerin yazı işleri müdürlüğü veya yardımcılığı; icra memurluğu veya yardımcılığı görevlerine atanmaktadırlar. Ayrıca infaz kurumlarında müdürlüğe kadar yükselebilen görevlere getirilebilirler. Yüksekokul mezunları resmi veya özel bankalarda, çeşitli kamu ve iktisadi kuruluşlarında, özel iktisadi işletmelerde oldukça kolay iş bulabilmektedirler.

Programın Amacı: Adalet progr*****n amacı, hakim ve savcılara yardımcı elemanlar yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Adalet yüksekokullarında öğrencilere adalet hizmetlerinin gerektirdiği nitelikler göz önünde bulundurularak teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler verilir. Yüksekokulda kamu hukuku ve özel hukuk bilgisi, hukuk bilgisi, hukuk usulü bilgisi, ceza ve ceza usulü bilgisi, icra-iflas bilgisi, avukatlık ve noterlik mevzuatı, mali mevzuat, hukuk dili, adli tıp, infaz bilgisi, kalem mevzuatı gibi hukuk bilgilerinin yanı sıra, daktilografi, Türkçe, yabancı dil, muhasebe,işletme yönetimi, arşiv ve dosyalama teknikleri gibi teorik ve uygulamalı dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler: Sosyal Bilgiler Adalet Yüksekokulunda okumak isteyen bir öğrencinin hukuk alanına ilgi duyan, Türkçe, derslerinde başarılı, titiz, dikkatli ve sorumluluk duygularına sahip bir kimse olması bu alandaki başarısını artıracaktır.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Adalet progr***** bitirenlere "Adalet Meslek Elemanı" ünvanı verilir. Adalet meslek elemanı mahkemelerde, icra dairelerinde, infaz kurumlarında, vatandaşların başvurularının mahkemelere iletilmesi ve yargıçların aldıkları kararın uygulanması gibi konularda gerekli işlemleri yürütürler.

Çalışma Alanları: Adalet yüksekokulu mezunları mahkemelerin yazı işleri müdürlüğü veya yardımcılığı; icra memurluğu veya yardımcılığı görevlerine atanmaktadırlar. Ayrıca infaz kurumlarında müdürlüğe kadar yükselebilen görevlere getirilebilirler. Yüksekokul mezunları resmi veya özel bankalarda, çeşitli kamu ve iktisadi kuruluşlarında, özel iktisadi işletmelerde oldukça kolay iş bulabilmektedirler.
 
Ağaç İşleri

Ağaç İşleri progr*****n amacı, binaların ağaçlardan yapılan kısımları ile ağaç ev eşyalarının üretiminde çalışan ara elemanları yetiştirmektir. Ağaç işleri teknikerleri, özel sektöre ve kamu sektörüne ait marangozhanelerde ve mobilya atölyelerinde parke fabrikalarında, kereste, yonga ve levha üretim tesislerinde çalışabilirler.

Programın Amacı: Ağaç işleri progr*****n amacı, tahtadan yapılan bina kısımlarının ve eşyaların üretiminde çalışacak ara insan gücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler:Ağaç işleri programında matematik, fizik, ekonomi, ağaçlandırma bilgisi, ağaç işleri alet ve makineleri, elektrik bilgisi, ahşap konstrüksiyon, iç dekorasyon teknikleri, mesleki resim, ölçme ve bakım teknikleri ve yüzeysel işlemler gibi dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler:Ağaç işleri programında eğitim görmek isteyenlerin genel yeteneğe, şekil ve uzay ilişkilerini görebilme gücüne sahip olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Ağaç işleri progr***** bitirenlere "Ağaç İşleri Teknikeri" ünvanı verilir. Ağaç işleri teknikeri, binalarda pencere çerçevelerinin, kapıların, dolapların, lambri, parke gibi dekoratif kısımların ve mobilyaların üretimindeağaç işleri endüstri mühendisine yardımcı olarak çalışır.

Çalışma Alanları:Ağaç işleri teknikeri, özel sektöre ve kamu sektörüne ait marangozhanelerde ve mobilya atölyelerinde, parke fabrikalarında, kereste, yonga ve levha üretim tesislerinde çalışabilirler
 
Ağız Diş Sağlığı

Öğrenimi 2 yıllık, Asıl olarak Diş hekimi yardımcısı hemşire yetiştirmek amaçlanıyor. Genelde kız öğrenciler alınıyor. Hem 1 hem de 2. sınıflarda öğrenciler Diş Hekimliği Fakültesi bünyesindeki staj görüyorlar. Kontenjan 20 kişi. Mezunlara sağlık teknikerleri diploması veriliyor. Devlet hastanesi ve özel hastaneler de çalışma imkanları var.
 
Aktüarya

Aktüerya progr*****n amacı, sosyal güvenlik kurumlarında ve sigorta şirketlerinde çalışacak elemanları yetiştirmektir. Aktüerler sigorta şirketlerinde, emekli sandığı, sosyal sigortalar kurumu gibi resmi sosyal güvenlik kurumlarında görev alırlar.

Programın Amacı: Aktüerya progr*****n amacı, sosyal güvenlik kurumlarında ve sigorta şirketlerinde çalışacak elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Aktüerya programında matematik, istatistik, sosyoloji, hukuk, iktisat alanları ile ilgili çeşitli derslerden başka, insan kaynakları yönetimi, pazar yönetimi, hayat sigortacılığı, vergi analizi, finansal piyasalar ve kurumlar, sigorta sözleşmeleri, emeklilikte sosyal güvenlik teorisi, vergi mevzuatı gibi dersler okutulur ve bir proje çalışması yaptırılır.

Gereken Nitelikler: Aktüerya programına girmek isteyenlerin analitik düşünme gücüne sahip, matematik ve ekonomiye ilgili ve bu alanlarda başarılı, ayrıntı ile ilgilenmekten sıkılmayan, dikkatli ve yeniliklere açık kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Mezunlar "Aktüer" ünvanı ile görev alabilirler. Aktüerlerin başlıca görevi sigorta programları hazırlamaktır. Aktüer yangın, kaza ve özellikle ölüm gibi felaketlerin görülme sıklığına bakarak bunların gelecekte ortaya çıkabilme olasılığını hesaplar ve sonuçları tablo ve grafiklerle gösterir; bunlara dayanarak çalıştığı sigorta şirketinin veya sosyal güvenlik kurumunun yükümlülüklerini, tarifelerini belirler.

Çalışma Alanları: Aktüerler sigorta şirketlerinde, Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu gibi resmi sosyal güvenlik kurumlarında görev alırlar. Türkiye'de endüstri ve ticaretin gelişmesi ile bu alanda yetişmiş insangücüne ihtiyaç artmaktadır.
 
Ambulans ve Acil Bakım Teknisyenliği

Amacı, acil bakımı hastane dışında, profesyonel düzeyde verebilecek elemanları yetiştirmektedir. Acil bakım ve ambulans teknikerleri ambulans servislerinde görev alabilirler.

Programın Amacı: Ambulans ve acil bakım progr*****n amacı, acil bakımı hastane dışında, profesyonel düzeyde verebilecek elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler:Ambulans ve acil bakım programında davranış bilimleri, anatomi, fizyoloji, ambulans servisi, acil yardım ve kurtarma çalışmaları, beden eğitimi ve vücut geliştirme dersleri okutulmakta ve 6 hafta süreli staj yaptırılmaktadır.

Gereken Nitelikler:Ambulans ve acil bakım programında okumak isteyen kimselerin, insanların duygularını anlayabilen ve onlara yardım etmeye istekli, dikkatli, sorumlu ve acil durumlarda soğukkanlı kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Acil bakım ve ambulans progr***** bitirenler "Tekniker" ünvanı almaya hak kazanırlar. Acil bakım ve ambulans teknikeri acil bakıma ihtiyacı olan kimselerin hastane dışında bakımı ve gerektiğinde bir tedavi kurumuna ambulansla taşınmaları sırasında bakımlarını yapar. Bu elemanlar tıbbi bakımın yanı sıra araç sürücülüğünden de sorumlu olabilirler.

Çalışma Alanları:Acil bakım ve ambulans teknikerle ambulans servislerinde çalışabilirler.
 
Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Amerikan Dili ve Edebiyatı ile kültürel gelişmesini inceleyen bölümdür. Bu bölümü bitirenler yabancı dilde veya Türkçe eğitim yapan orta dereceli okullarda yabancı dil öğretmeni veya yükseköğretim kurumlarında okutman olarak görev alabilirler. Ayrıca TRT kurumunda, Dışişleri Bakanlığında, elçiliklerde, Sanayi ve Ticaret Bakanlığında, turizm acentelerinde ve ticari şirketlerde çalışabilirler. Amerikan kültürü ve edebiyatı çalışmalarını İngiliz dili ve edebiyatı programıyla birlikte yürütmekte olup 17. yüzyılda ilk ürünlerini vermeye başlayan ve Amerikalıların yaşayışını ve dünya görüşünü yansıtan Amerikan edebiyatı, her ulusun edebiyatı gibi kendine özgü nitelikleriyle araştırılmakta ve öğretilmektedir.
 
Anestezi

Anestezi progr*****n amacı ameliyatlarda anestezi işlerinde hekime yardımcı olacak sağlık elemanı yetiştirmektedir. Anestezi teknikeri devlete, üniversitelere veya özel kişilere ait hastanelerde çalışır. Bu alanda yetişmiş elemana ülkemizde büyük ihtiyaç olduğundan mezunlarının hemen iş bulmaları mümkündür.

Programın Amacı: ameliyatlarda anestezi işlerinde hekime yardımcı olacak sağlık elemanı yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Bu programda anatomi, fizyoloji, farmakoloji, özel tedavi yöntemleri ve anesteziyoloji gibi meslek dersleri okutulur. Derslerde uygulamalara önemli ölçüde yer verilir.

Gereken Nitelikler:Anestezi programında okumak isteyen bir kimsenin, biyoloji başta olmak üzere, fen derslerine ilgi duyması, bir tıp ekibinin üyesi olarak çalışabilmek için dikkatli, titiz ve sorumluluk sahibi olması gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Anestezi progr***** bitiren bir kimseye "Anestezi Sağlık Teknikeri" ünvanı verilir. Anestezi teknikeri her türlü ameliyatlarda hastanın uyutulması için gerekli tıbbi yöntemleri, hekimin yönergeleri doğrultusunda uygular.

Çalışma Alanları: Anestezi teknikeri devlete, üniversitelere veya özel kişilere ait hastanelerde çalışır. Bu alanda yetişmiş elemanına ülkemizde büyük ihtiyaç olduğundan mezunların hemen iş bulmaları mümkündür.
 
Antep Fıstığı Tarımı ve Tek.

Sadece Gaziantep�te bulunan bu bölüm, antep fıstığının yetiştirilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi konularında çalışacak ara eleman yetiştirilmesini amaçlar. Mezunlar genellikle Gaziantep yöresinde çalışma imkanı bulurlar. Yüksekokulunda bahçe bitkileri ile ilgili bilgilerde verilir.

Programın Amacı: Antepfıstığı yetiştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözecek ve tarımsal sanayide çalışacak ara insangücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Antepfıstığı Tarımı ve Teknolojisi programında matematik, bapçe bitkileri yetiştiriciliği, antepfıstığı çeşitleri, fidan yetiştirme teknikleri, antepfıstığının ekolojik istekleri, antepfıstığı amaçları ve özellikleri, antepfıstığının hasat sonu fizyolojisi, hastalık ve zararlıları, antepfıstığı işleme tekniği gibi dersler kutulmakta ve uygulama yaptırılmaktadır.

Gereken Nitelikler:Antepfıstığı Tarım ve Teknolojisi programında okumak isteyenlerin biyolojiye, özellikle botanik konularına ilgili ve bu alanda başarılı, açık havada çalışmaktan ve bitki üretmekten hoşlanan insanlarla (özellikle çiftçilerle) iyi iletişim kurabilen bedence sağlam ve dayanıklı kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Bu programı bitirenlere "Önlisan Diploması" ve "Antepfıstığı Teknikeri" ünvanı verilir. Antepfıstığı Tarım ve Teknolojisi teknikeri ziraat mühendisine yardımcı bir eleman olup Bahçe kurma aşamasında planlamanın yapılması, yetiştirilecek materyalin seçilmesi, yetiştiricilikte sorunların tespiti ve giderilmesi, Antepfıstığının işlenmesi ve pazarlanması konularında uygulamaya yönelik çalışmalar yapar.

Çalışma Alanları:Antepfıstığı Tarım ve Teknolojisini bitirenlere tarım Bakanlığına bağlı kuruluşlarda tarım İl ve İlçe Müdürlüklerinde ve ilgili konuda faaliyet gösteren enstitü ile özel kamu ve işletmelerinde çalışabilirler.
 
Arıcılık

Arıcılık progr*****n amacı, bal ve diğer arı ürünlerinin üretilmesi, muhafazası, pazarlanması ve teknolojisinde çalışacak ara insangücünü yetiştirmektir. Arıcılık teknikerleri, Orman, Tarım ve Köy İşleri Bakanlıklarına bağlı Zirai Araştırma Enstitülerinin, arıcılık istasyonlarında, çiftçi eğitim şubelerinde görev alabilecekleri gibi özel sektöre bağlı arı yetiştirme birimlerinde çalışabilirler veya kendileri arıcılık yapabilirler.

Programın amacı: Bal ve diğer arı ürünlerinin üretilmesi, muhafazası, pazarlanması ve teknolojisinde çalışacak ara insangücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Arıcılık programında zirai botanik, analitik kimya, zooloji ve arının zoolojideki yeri, arı ekolojisi, bal ve bal teknolojisi, balmumu, polen, arısütü, propil üretimi, işleme ve muhafaza yöntemleri, bilgisayar ve programlama gibi dersler okutulur.

Gereken Nitelikler: Arıcılık programından öğrenim görmek isteyenlerin biyolojiye, özellikle zoolojiye ilgi duymaları, açık havada çalışmaktan hoşlanan, girişimci kişiler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Arıcılık programında mezun olanlara "Arıcılık Teknikeri" ünvanı verilir. Arıcılık teknikeri ziraat mühendisinin gözetim ve denetimi altında arıların bakımı, ırklarının geliştirilmesi, bal, balmumu, polen ve arısütü ürünlerinin üretilmesi ve pazarlanması gibi işleri planlar ve yürütür.

Çalışma Alanları: Arıcılık teknikerliği, Orman, Tarım ve Köyişleri Bakanlıklarına bağlı Zirai Araştırma Enstitülerinin arıcılık bölümlerinde, arıcılık istasyonlarında, çiftçi eğitim şubelerinde görev alabilecekleri gibi özel sektöre bağlı arı yetiştirme birimlerinde çalışabilirler veya kendileri arıcılık yapabilirler.
 
Astronomi ve Uzay Bilimleri

Evrendeki maddelerin (güneş, yıldızlar, galaksiler vs.) niteliklerini, niceliklerini, hareketlerini ve konumlarını inceleme ile ilgili eğitim ve araştırma yapılır. Liselerde matematik, fizik veya astronomi öğretmenliği, Meteoroloji Müdürlüğüne bağlı gözlem istasyonlarında, rasathanelerde, çeşitli kurumlarda bilgisayar programcısı olarak çalışılabilir.

Programın Amacı: Astronomi ve uzay bilimleri progr*****n amacı, evrendeki maddelerin (güneş, yıldızlar, galaksiler vb.) niteliklerini, niceliklerini, hareketlerini ve konumlarını inceleyecek elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler:Fen fakültelerine bağlı astronomi ve uzay bilimleri programda eğitim süresi 4 yıldır. Bu süre içinde okutulan derslerin yarısından fazlası temel matematik ve fizik dersleridir. İkinci grupta okutulan derslerden bazıları ise, genel astronomi, astronomik aletler, astronomi tarihi, istatistik astronomi, astrofizik, güneş fiziği, gök mekaniği, küresel astronomi, radyo astronomi ve benzeridir. Uygulamalı derslerde bölümlere bağlı rasathanelerden yararlanılır.

Gereken Nitelikler:Bir kimsenin astronomi ve uzay bilimleri programında başarılı olabilmesi için, her şeyden önce, üstün bir akademik yeteneğe ve bilimsel meraka sahip, bu bilim dalına ciddi bir ilgi duyan, sabırlı bir gözlemci olması gereklidir. Astronomi ve uzay bilimleri progr*****n dersleri genellikle matematik ve fizik konularını kapsadığı için, bu programa girmek isteyen kimselerin lisede fizik ve matematik derslerinde ortalamanın üzerinde bir başarı göstermiş olmaları beklenir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Astronomi progr***** bitirenlere "Astronom" ünvanı verilir. Astronomi genelde astronometri ve astrofizik şeklinde iki anabilim dalından oluşur. Birincisinde evrendeki maddelerin konumları, hareketleri, genel özellikleri araştırılırken, ikincisinde gök cisimlerinin fizik yapıları incelenir. Astronomlar yerden ve uzaydan gözlemler yaparak, gezegenlerin hareketleri ile ilgili bilgiler toplar, çözümler ve yorumlarlar. Astronomlar çalışmalarını optik teleskopla yürütürler, gece gündüz gözlem yapar ve sonra bu gözlem verilerini değerlendirirler.

Çalışma Alanları:Astronomi ve uzay bilimleri progr***** bitirenler liselerde ve dershanelerde, matematik, fizik veya astronomi öğretmenliği yapabilirler. Başarılı öğrenciler, yüksek lisans ve doktora yaparak üniversitelerde araştırma görevlisi olarak çalışabilirler. Mezunların bir bölümü de Meteoroloji Genel Müdürlüğüne bağlı gözlem istasyonlarında ve rasathanelerde görev almaktadırlar. Astronomi ve uzay bilimleri progr***** bitirenlerin çeşitli kurumlarda bilgisayar programcısı olarak, bilgisayar programlarının yazılımı ile ilgili görevleri yürütmekte, Meteoroloji Genel Müdürlüğüne bağlı gözlemevlerinde çalışabilmektedirler.
 
Aşçılık

Lokantalarda, konaklama yerlerinin toplu yemek yenen özel veya resmi kurumların mutfaklarında, yemek fabrikalarında çalışma olanağı bulabilirler.

Programın Amacı: Aşçılık progr*****n amacı toplu yemek yenilen yerlerde yiyecek hazırlama ve mutfak yönetim alanında çalışacak elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Aşçılık programında besin bilimi, gıda bilimi, yiyecek hazırlama ve standart geliştirme, besin hijyeni, dünya mutfaklarından örnekler, mutfak yönetimi ve denetimi gibi dersler okutulmakta ve uygulama yaptırılmaktadır.

Gereken Nitelikler: Aşçılık programında okumak isteyenlerin tad ve koku duyumları gelişmiş, düzenli çalışma alışkanlığına sahip, dikkatli ve titiz kimseler olmaları gerekir. Yaratıcılık meslekte başarıyı artırıcı bir özelliktir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Aşçılık progr***** bitirenlere "Aşçılık Meslek Elemanı" ünvanı verilir. Aşçılar çalıştıkları kurumun mutfağından yemek listesini hazırlama, gereken malzemenin alınmasını, alet araç ve gereçlerin bakımını ve yiyeceklerin belli bir plana göre yapımı için diğer çalışanları görevlendirme gibi işleri yürütür. Hazırlanan yiyeceklerin kalitesini denetler ve zevke uygun şekilde sunulması için gerekenleri yapar.

Çalışma Alanları: Aşçılar lokantalarda, konaklama yerlerinin, toplu yemek yenen özel veya resmi kurumların mutfaklarında, yemek fabrikalarında çalışma olanağı bulabilirler. İyi yetişmiş yaratıcı aşçılar kolaylıkla yüksek ücretli iş bulabilmektedirler.
 
Avrupa Topluluğu

Uluslararası düzeydeki ilişkilerin anlaşılması, modern örgütlerin kurulması ile mümkündür. Günümüzde bunların anlaşılıp,uygulamaya konması gerekmektedir. Bunu sağlayabilecek, iktisat, ekonomi, diplomasi konularında akademik bilgiye sahip bireylere gereksinim vardır. İstanbul Üniversitesi�nde olan bölümde birinci sınıfın ilk yarısında iktisat ve temel derlerin yanında yoğun İngilizce dersi verilir. Sonraki sömestrlerde ulusların özellikle Avrupa ülkelerinin ekonomisi, sosyal, siyasal, kültürel yapılarını içeren dersler verilir. Mezunlar Devlet Planlama Teşkilatlarında, konsolosluklarda görev alabilirler.

Programın Amacı: Avrupa Topluluğu progr*****n amacı, Gümrük Birliği süresinde ve tam üyelik halinde çeşitli kamu ve özel sektör kuruluşlarının bünyelerinde yapmaları gereken değişiklikleri gerçekleştirecek ara insangücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Avrupa Topluluğu programında iktisat, temel hukuk, bilgisayar, Avrupa Birliği (AB) hukuku, AB Tarihçesi, AB Türkiye İlişkileri, AB'nin gümrük kodu ve idari formaliteleri gümrük birliğinin temel esasları, AB'nin ortak tarım politikası, AB'de ortak ticaret politikası ve devlet yatırımları gibi dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler: Avrupa Topluluğu programında okumak isteyenlerin sosyal bilimlere, özellikle ekonomi, sosyoloji, hukuk konularına ilgili ve bu alanda başarılı, topluluğa üye ülkelerden herhangi birinin dilini bilen ve öğrenmeye istekli olan, genel kültür düzeyi ve başkaları ile iletişim kurabilme yeteneği gelişmiş kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Avrupa Topluluğu progr***** bitirenlere Avrupa Topluluğu Meslek Elemanı" ünvanı verilir. Avrupa Topluluğu meslek elemanı çalıştığı kurumda, gümrük birliğine giriş sürecinde yaptırılması gereken mevzuat (yönetmelik, yönerge vb.) değişikliklerini belirleyip uygular. Avrupa Birliği ülkelerinin ekonomik mevzuatını işler ve gerekli uyum işlemelerini yapar. Görüldüğü gibi bu meslek elemanları kapalı ortamlarda hukuk ve iktisat konuları ile ilgili büro işleri yapmaktadır.

Çalışma Alanları: AT programı mezunları çeşitli meslek odaları, kamu ve özel sektörde faaliyet gösteren kuruluşların AB birimlerinde, şubelerinde, AB ile ilgili konularda araştırma ve danışmanlık yapan vakıf ve şirketlerde, dış ticaret firmalarında Gümrük müşaviri olarak çalışabilmektedirler.
 
Geri
Üst